Головна » Морські перевезення » Без шкіпера біля керма: автономні судна стають реальністю

Погляд у найближче майбутнє автономного суднобудування.

Автономна революція не обмежуватиметься автомагістралями. Океани незабаром заповнять кораблі без шкіпера біля керма — безпечні інноваційні судна, які наче зійшли зі сторінок науково-фантастичних творів. Нас чекає майбутнє, в якому всі судна, від військових кораблів до поромів і вантажних кораблів, володітимуть певним ступенем інтелекту. Такі розумні судна зможуть самостійно здійснювати тривалі рейди, справляючись із штормами та уникаючи зіткнень — без втручання людини. В результаті судноплавні компанії зможуть замінити свої гігантські вантажні судна-контейнеровози флотиліями невеликих, більш економічних суден. Командні центри спостереження і контролю над цими кораблями з’являться у портах у світі.

Оскільки світ вже практично готовий до масового випуску автомобілів без водія, судноплавна галузь працює над впровадженням аналогічної технології, сподіваючись, що заміна традиційних суден з екіпажем на автономні принесе величезні економічні переваги.

ІННОВАЦІЇ У РОТТЕРДАМІ

Порт Роттердама, один із найбільших портів у світі, давно співпрацює з технічними компаніями, які працюють над створенням роботизованих суден, які принесуть безпеку, запобігаючи можливим зіткненням на морі, упорядкують рух суден у перевантаженому порту і вирішать питання нестачі робочих кадрів.

Тут у порту Роттердама голландський стартап Captain AI опинився в авангарді революції. Колишня суднобудівна верф Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) тепер є домом для цілого ряду стартапів приватного сектора у сфері освіти та наукових досліджень, у тому числі для Captain AI.

Використовуючи портовий патрульний корабель, обладнаний за останнім словом техніки, алгоритми глибокого навчання та комп’ютерний симулятор, створений голландською компанією VSTEP, який спочатку призначався для навчання капітанів, стартап розробляє та випробовує систему для автономного руху кораблів, яка може бути адаптована до будь-якого типу суден. чи малих. Симулятор дозволяє застосовувати дані про порти всього світу, а також може використовуватися для різних типів суден – від буксирів до танкерів, вантажних суден та військових кораблів.

«Наша робота схожа на головоломку, для збирання якої вже є всі необхідні деталі, – сказав про розробку систем для автономних суден Вінсент Вегнер, генеральний директор Captain AI. — Є все обладнання та програмне забезпечення, все це розробляється і стає дешевшим, дедалі більше даних із відкритим вихідним кодом, тож ми можемо їх використовувати в роботі та зробити справжній прорив».

ПЛАВЧА ЛАБОРАТОРІЯ

Наприкінці 2017 року Captain AI успішно продемонстрував у справі модернізоване водне таксі, один із найпопулярніших видів водного транспорту в Роттердамі. А вже цього літа компанія відправить у море плавучу лабораторію Роттердама, патрульний корабель, що став автономним судном без шкіпера біля керма.

Зовні 57-футове судно виглядає нічим не примітним, крім камер відеоспостереження, встановлених на містку. Судно оснащено спеціальною цифровою системою GPS, яка забезпечує більш точні свідчення розташування, ніж стандартний GPS, поряд з датчиками, що контролюють роботу двигуна та кермо. Всі дані про корабель надходять на комп’ютери, робота яких контролюється на борту та на суші.

Адміністрація порту надала судно як випробувальну станцію для дослідницьких груп університетів та стартапів, щоб прискорити перехід до ери автоматизації та вивчити інші способи оптимізації діяльності світової судноплавної галузі з метою скорочення шкідливих викидів.
Перша автономна подорож плавучої лабораторії започаткує цілу серію випробувань, які ставатимуть все складнішими, а дистанції — все довшими.

ТЕХНОЛОГІЇ АВТОНОМНИХ СУДІВ РОЗВИВАЮТЬСЯ блискавки

Captain AI – не єдина компанія у всесвітній гонці виробників, які займаються розробкою автономних судів комерційного використання. Так, норвезька компанія Massterly пропонує низку продуктів для автономних транспортних засобів, від систем керування до систем проектування суден.
Крім того, у Норвегії будується автономний контейнеровоз Yara Birkeland, який має бути спущений на воду цього року. Yara Birkeland стане першим у світі повністю автономним судном для комерційного використання. Логістична концепція проекту передбачає операції на промислових майданчиках, у порту та роботу на судні. Габарити Yara Birkeland складають: довжина 80 метрів, ширина 14,8 метра, висота борту 12 метрів, осад 5 метрів. Контейнеровоз оснащений електродвигунами. Акумулятори, розраховані на 7,0-9,0 МВтч, будуть приводити в дію електродвигуни, забезпечуючи оптимальну швидкість 6 вузлів (11 км/год) та максимальну швидкість 10 вузлів (19 км/год). Місткість контейнеровозу становить 120 ДФЕ. Вартість – 25 мільйонів доларів, проект розроблений Marin Teknikk, навігаційне обладнання постачає Kongsberg Maritime. Контейнеровоз курсуватиме двома маршрутами між Херойєю та Бревиком (7 морських миль (13 км)) та між Херойєю та Ларвіком (30 морських миль (56 км)), перевозячи хімікати та добрива. Спочатку судно пройде випробування з екіпажем на борту, а в 2020 році корабель набуде повної автономності.

МОДЕРНІЗАЦІЯ СУДІВ

Впровадження нової технології означає, що для того, щоб судно стало автономним, потрібно встановити необхідне обладнання. Модернізація судна до повністю автономного вимагатиме приблизно від 20 000 до 35 000 доларів. Це відносно невеликі інвестиції, якщо вони усувають потребу у капітані чи команді. При цьому можливість скорочень серед персоналу підвищується, але з’являться і нові робочі місця. Судноплавним компаніям знадобляться технічні фахівці для роботи з апаратним та програмним забезпеченням, а в портах будуть потрібні берегові капітани для контролю за рухом суден та координації рейсів. Танкерам і контейнеровозам, які здійснюють морські вантажні перевезення, як і раніше, будуть потрібні екіпажі для обслуговування двигунів. Але невеликі судна ближнього плавання можуть бути повністю автономними, а житлові приміщення на судах може бути перепроектовані підвищення вантажівмісності судів.

У короткостроковій перспективі Captain AI передбачає впровадження автоматизації, яка допоможе ефективно експлуатувати малі судна, такі як водні таксі Роттердама, особливо за умов туману. Судна, що використовуються для перевезення відходів, різних матеріалів або інших вантажів, також можуть бути повністю автоматизованими.

Автономні океанські кораблі можуть стати реальністю протягом наступних двох років, але міжнародні правила, відповідно до яких на борту судна має бути екіпаж, можуть уповільнити поширення таких кораблів у глобальному масштабі. Якщо проект Captain AI виявиться ефективним та місцеві закони швидко адаптуються, Роттердам може стати першим портом, де автономні судна стануть звичною практикою, а не фантастикою.

Порт Роттердама — найбільший порт у Європі та один із найбільших за вантажообігом портів у світі (444 мільйони тонн у 2014 році), розташований у місті Роттердам, Південна Голландія (Нідерланди), у гирлах річок Рейн та Маас. Площа порту становить 105 квадратних кілометрів, його довжина – 40 кілометрів. У терміналах порту успішно експлуатується понад 150 AGV (автоматично керованих транспортних засобів), включаючи роботизовані крани. Роттердам складається з п’яти окремих портових зон та трьох логістичних парків.

Підготовлено за матеріалами NBC News та Kongsberg Gruppen, а також за даними з відкритих джерел.