Головна » Морські перевезення » Битва титанів: Maersk, MSC, COSCO

Найбільші у світі морські перевізники ведуть конкурентну боротьбу на світовій арені.

План COSCO перевершити Maersk, найбільшу у світі судноплавну лінію, вже не секрет. За останні два роки, відколи уряд Китаю об’єднав China Shipping з China Ocean Shipping, щоб сформувати нинішню компанію Cosco Shipping, компанія зробила низку амбітних дій з інвестування та розширення бізнесу. Багато аналітиків вважають, що мету COSCO з домінування у сфері судноплавства буде досягнуто протягом наступного десятиліття.

Компанія COSCO діє набагато ефективніше в управлінні та використанні активів та бізнесу, ніж будь-коли діяла China Shipping. Китай має величезний вплив на світову торгівлю і прагне зайняти в ній провідне місце. Природно, китайський перевізник, який фінансує уряд, матиме аналогічні амбіції. Компанія має одну мету — стати номером один у світі, і ця мета передбачає перемогу над Maersk. Перевізник кидає виклик Maersk, і його інвестиції останніми роками підтверджують, що ціль як ніколи актуальна.
Процедуру придбання компанією COSCO OOCL було завершено цього року. З придбанням восьмої за величиною судноплавної лінії OOCL COSCO офіційно випередила CMA CGM як третю за величиною лінію морських контейнерних перевезень у світі.
На початку цього року COSCO придбала термінал у другому порту Бельгії, Зеебрюгге. Хоча це був перший стратегічний вихід компанії на ринок Північно-Західної Європи, він насправді ознаменував останнє придбання китайського перевізника в Європі за останні роки.

Раніше китайські судноплавні та портові компанії були відносно малими силами у світі, де домінували такі гіганти, як A.P. Moller-Maersk та Hutchison Ports. Але в 2016 році Пекін створив національного гіганта, об’єднавши China Ocean Shipping і China Shipping Company в зростаючу групу, що включає однойменну судноплавну лінію, оператора порту та інші судноплавні компанії. Підготовка такого потужного гравця на арені вантажних перевезень є частиною планів Пекіна з’єднати Китай з Європою морськими, залізничними, автомобільними, трубопровідними шляхами.

Для того щоб наголосити на рішучості Китаю, китайські компанії за останні десятиліття придбали частки в 13 портах Європи. Китайські державні компанії зараз володіють близько 10% від загального обсягу портів у Європі.

Maersk тепер знаходиться в межах досяжності COSCO, датський перевізник повинен зберігати пильність, особливо через нові замовлення, які розмістив конкурент.

Компанія COSCO очікує на виконання замовлення на 374 534 TEU — це майже вчетверо більше, ніж замовлення Maersk на 96 000 TEU. Після виконання обох замовлень парк Maersk складе 2,37 мільйона TEU, що на 11% більше, ніж у COSCO – 2,13 мільйона TEU (різниця всього 240 000 TEU).

І, можливо, мета обійти MSC не вимагатиме надзусиль. За даними Crucial Perspective, після того, як замовлення будуть виконані, COSCO перебуватиме лише в 0,2 мільйона TEU (або від 6% до 7%) від цієї бажаної другої мети.

Але китайському перевізнику все ще доведеться попрацювати, перш ніж COSCO зможе ще ближче підійти до Maersk, а то й потіснити її з п’єдесталу.
COSCO не бракує інвестицій, особливо завдяки підтримці, яку перевізник отримує від уряду Китаю. І для компанії є багато інвестиційних можливостей.

Можливо, питання має полягати у тому, чи зможе вона пройти цей шлях.
Одна річ докласти зусиль для отримання інвестицій, а зовсім інша — зробити інвестиції прибутковими. За останнє десятиліття галузь бачила, як багато операторів нарощували пропускну спроможність портів, а потім виборювали можливість використання її на повну потужність. І з огляду на цю тенденцію, це, ймовірно, буде одним із найскладніших завдань для COSCO.
Перевізник розвивається завдяки інвестиціям у термінали та залізниці та набуває нових джерел доходу, але перешкоди ще попереду.
Інші оператори, не тільки Maersk та MSC, стежитимуть за COSCO. Також можуть виникнути політичні перешкоди, коли уряди різних країн почнуть відмовлятися продавати китайським компаніям об’єкти, що їх цікавлять, побоюючись домінування Китаю. Триваюча тарифна війна також може вплинути на їхні плани.
Без сумніву, Maersk повністю усвідомлює проблему конкуренції та буде настороже. Незважаючи на те, що це не вперше, коли данська компанія кидає виклик, COSCO буде набагато більшою загрозою, ніж всі інші конкуренти раніше.
Перевізник Maersk вже довгий час панує серед морських перевізників, і його численні придбання та успішні угоди відіграли велику роль у підтримці чільної позиції на ринку.
Зрозуміло, Maersk і MSC не збираються легко здавати свої позиції.
Maersk традиційно був силою, з якою доводилося рахуватися всім у судноплавній галузі. І він не збирається відмовлятися від свого панування. Компанія MSC довго домагалася своєї другої позиції і пройшла серйозні перетворення протягом останніх 10-15 років, наздоганяючи Maersk. Вона продовжуватиме розвиватися, щоб зрівнятися з компанією Maersk.

Maersk прагне приймати комплексні рішення щодо забезпечення ланцюжка поставок, судячи зі створення Sealand та злиття з Damco. Один з варіантів, ймовірно, полягатиме в розширенні загального портфеля послуг, щоб пропонувати клієнтам якомога більше можливостей.

Очевидно, що COSCO докладає великих зусиль для досягнення своєї мети. COSCO має перевагу найбільшого у світі ринку, що означає великий потенціал для зростання, особливо якщо компанія продовжить нарощувати інфраструктуру. За даними Alphaliner, компанія COSCO вперше в третьому кварталі 2017 року обігнала Maersk як найбільший відправник вантажів контейнерів: китайський перевізник показав результати в 5,49 мільйонів TEU, випередивши Maersk з 5,26 мільйонів TEU.

Деякі, однак, приписують такий результат наслідкам кібератаки вірусом Petya, яка тимчасово завдала шкоди операціям Maersk. Одне з найсерйозніших обмежень та загроз, з якими стикається судноплавна галузь, — це кібератаки. Атака здирників на операційні системи COSCO і більш серйозна атака вірусу Petya на Maersk є чудовим нагадуванням про слабкі сторони їх систем, через які недоброзичливці можуть завдавати компаніям серйозної шкоди.
Якщо COSCO серйозно ставиться до того, щоб стати найбільшим перевізником у світі, їй потрібно буде більше інвестувати у систему безпеки. Амбітність і розмір компанії, як і раніше, роблять її надзвичайно привабливою метою для кібератак. В іншому випадку, швидше за все, вони будуть піддані новим атакам. Те саме стосується і перевізника Maersk, який навряд чи захоче знову пережити свій сумний досвід з вірусом Petya.

В даний час п’єдестал пошани найбільших представників бізнесу контейнерних перевезень утримує датський гігант Maersk. Друге місце по праву належить швейцарській судноплавній компанії MSC. І третє місце тепер займає амбітний китаєць COSCO, що настає на п’яти іменитим старожилам.

China Ocean Shipping Company (COSCO) була заснована 27 квітня 1961 року. У 1993 році компанія стала корпорацією з капіталом 17 мільярдів доларів. У лютому 2016 року COSCO Group об’єдналася із China Shipping Group, так з’явилася China COSCO Shipping. Її штаб-квартира знаходиться в Ocean Plaza в районі Січен в Пекіні. Компанія володіє 1114 суднами, у тому числі 365 суховантажними суднами, контейнерним флотом місткістю 1 580 000 TEU і танкерним флотом зі 120 суден. Щорічно перевозить понад 180 мільйонів тонн вантажу. COSCO Group займається вантажоперевезеннями, логістикою, суднобудуванням, судноремонтом, торгівлею, фінансуванням. COSCO складається з 7 зареєстрованих компаній і має понад 300 дочірніх компаній у країні та за кордоном. Сукупний обсяг продажів становив 17 мільярдів доларів США (2004). У квітні 2016 року COSCO купила 51% акцій Пірейського порту (Афіни, Греція). У липні 2017 року COSCO витратила понад 6 мільярдів доларів США на покупку свого гонконгського конкурента Orient Overseas (International) Limited і продовжує нарощувати масштаби експансії.
Maersk – датська компанія, заснована в 1904 році, спеціалізується на морських вантажних перевезеннях та обслуговуванні портових терміналів. Штаб-квартира компанії знаходиться в Копенгагені, а дочірні підприємства та офіси, в яких працює близько 88 тисяч співробітників, знаходяться в більш ніж 135 країнах світу. На 2018 рік Maersk є світовим лідером у сфері контейнерних перевезень із часткою на ринку 18%. Річний дохід компанії у 2017 році становив 35 мільярдів доларів США.

Mediterranean Shipping Company S.A. (MSC) – це приватна судноплавна компанія, яка базується у Женеві (Швейцарія). Це друга у світі компанія (після Maersk) за місткістю контейнеровозів. На кінець листопада 2017 року компанія оперувала 506 судами, що вміщають 3,14 мільйона TEU. Компанія була заснована в 1970 році в Неаполі італійським мореплавцем-капітаном Джанлуїджі Апонте.

Міжнародні вантажні морські контейнерні перевезення в Україні успішно виконує компанія «M&M Україна» (головний офіс у м. Київ, підрозділ у м. Бориспіль та м. Одеса) за всіма перспективними та затребуваними світовими напрямками. «M&M Україна» здійснює якісні та безпечні вантажоперевезення з Китаю до України, з України до Китаю, Європи та США.

Підготовлено за матеріалами http://www.icontainers.com/ та даними з відкритих джерел.