Майбутнє вантажоперевезень — в оновлених портах Китаю та США
Немає сенсу сперечатися про актуальність мегаконтейнеровозу і ту роль, яку вони відіграють у теперішньому та майбутньому індустрії морських перевезень. Перевізники, безумовно, бачать, що попит на супер-обсяги контейнерних перевезень вантажів є, а також визнають необхідність адаптації портів для того, щоб ринок міг впоратися зі зростаючим попитом. Про народження та зміцнення нової тенденції свідчать широкомасштабні роботи, що ведуться в багатьох портах світу, які дадуть можливість флотиліям гігантських вантажних кораблів безперешкодно заходити до причалів.
Експерти визнають мегакораблі перспективним рішенням для попиту, що зростає, оскільки вони можуть доставляти контейнери у великій кількості і за набагато нижчою ціною за контейнер. Відомі виробники вже виконують замовлення з виготовлення гігантських контейнеровозів, серед яких дев’ять суден CMA CGM (22 000 TEU) та одинадцять суден MSC (23 000 TEU).
З настанням ери мегаконтейнеровозов безпосередній вплив введення в експлуатацію великої кількості таких кораблів порти та термінали відчують як ніхто інший. Є побоювання, що ця тенденція може вирішити долю багатьох портів вже найближчими роками.
Наразі існує обмежена кількість глибоководних портів, які можуть приймати такі кораблі, що означає, що перевізники мають узгоджувати маршрути та графіки з огляду на цей факт. Це дозволить тим портам, які можуть приймати мегаконтейнеровози, стати найважливішими хабами, з яких вантажі згодом будуть перевозитися допоміжними лініями в невеликі порти.
Наприклад, Сінгапур давно вважається одним із найкращих і найбільших морських хабів світу, хоча з тих обсягів, які він обробляє, для самого Сінгапура призначені лише відносно невеликі обсяги вантажу. І, у міру розвитку нової тенденції, формуватиметься суттєвий розрив між великими глибоководними портами, які обслуговують мегаконтейнеровози, та маленькими портами, які не мають такої можливості. Останнім потрібно буде перебудуватися, якщо вони захочуть вступити до лав лідерів.
Порти в Азії вже готові до прийому величезних контейнеровозів. Найбільшого прогресу модернізації портів було досягнуто в Азії і, зокрема, в Китаї, що виявляється у дуже швидкому розвитку китайських портів за останні два десятиліття.
В даний час сім із десяти найбільших портів світу розташовані в Китаї. І очолює список порту Шанхаю. З новим світовим рекордом у 40 мільйонів TEU, зафіксованим у 2017 році, порт Шанхай зарекомендував себе не лише як найбільш завантажений порт у Китаї, а й як найбільший порт світу. Для порівняння, Сінгапур, який посів друге місце, показав 33,7 млн. TEU. Останніми роками порт розвивається разючими темпами. Він подолав позначку 30 мільйонів TEU у 2011 році. Коли порт уперше почав працювати 40 років тому, його пропускна спроможність складала менше 8000 TEU.
Сьогодні тут також є найбільший у світі автоматизований контейнерний термінал — глибоководний порт Яншань. Нещодавно тут почалися тестові роботи із застосуванням автоматизованого вантажно-розвантажувального обладнання та системи управління.
Американські порти поки що відстають. Фактично, у списку 20 найбільш завантажених світових портів представлено лише один порт США, це порт Лос-Анджелес. Порт Лос-Анджелес розташований у затоці Сан-Педро у західному американському штаті Каліфорнія. Враховуючи його стратегічне розташування, не дивно, що він відповідає за більшу частину торгівлі у зоні Тихого океану. Він займає 7500 акрів землі, у 2015 році порт обробив майже 4,4 мільйона TEU. Це становить 13,5% частки ринку Північної Америки. З 2000 року він вважається головним портом США. В даний час він є 19-м найбільш завантаженим портом у світі за обсягом контейнерних перевезень. Наразі проводиться розширення залізничної станції вартістю 34 млн. дол. США, яке спрямоване на скорочення кількості поїздок, необхідних для перевезення вантажів та зменшення заторів. Для покращення вантажопотоку буде додано понад 31 000 футів залізничних колій, що допоможе збільшити загальну пропускну спроможність порту приблизно на 10%.
Подивимося з порівняльної точки зору: обсяг торгівлі в самому жвавому порту світу, порту Шанхая, перевищує загальний обсяг п’яти найбільших портів у США, а це Порт Лос-Анджелес (за оцінками, щодня в/з порту Лос-Анджелес відправляється вантажів на суму близько 1,2 мільярда доларів), Порт Лонг-Біч, Порт Нью-Йорк & Нью-Джерсі, Порт Джорджія та Порт Сіетл-Такома.
Незважаючи на зростання попиту на мегаконтейнеровози, контейнерні термінали в Північній Америці розвиваються відносно повільно з точки зору пропускної спроможності в порівнянні з азіатськими портами. Зокрема, їхня продуктивність відносно незмінна останні шість років.
Порти США ще не набрали обертів модернізації. Це переважно відноситься до східного узбережжя. Більшість цих портів стикаються з серйозними географічними проблемами, які неможливо не враховувати при модернізації, такими як глибина гавані, низькі мости або розташування портів вгору по річці.
Модернізація портів, які бажають приймати суперкораблі, потребує значно більших вкладень та зусиль, справа не обмежиться збільшенням розміру та глибини гавані. Будь-яке оновлення, починаючи з 8000 TEU, є досить значним і порушує серйозні питання щодо інфраструктури порту.
У міру того, як оборот морських вантажоперевезень досягатиме все більших обсягів, ще важливіше налагодити своєчасну доставку контейнерів з портів і кінцевого клієнта. Розширення можливостей портів та терміналів має вирішальне значення, адже вони мають бути здатними обробляти більші обсяги вантажів. І вирішення цієї проблеми полягає у налагодженні більш ефективної роботи терміналів і, що важливо, у подальших інвестиціях в автоматизацію портів. Вся інфраструктура порту загалом має бути модернізована, оскільки ізольоване просування без інфраструктурної підтримки буде у разі неефективним.
Так, уздовж східного узбережжя США тепер можуть використовуватися контейнеровози набагато більшого розміру після розширення Панамського каналу, проведеного кілька років тому. І у зв’язку з зростанням попиту на ще більші судна немає жодних сумнівів у тому, що для задоволення цього попиту всім зацікавленим в успішній роботі портам необхідно буде провести ще багато робіт з модернізації — і зробити це якнайшвидше.
Міжнародні вантажні морські контейнерні перевезення в Україні успішно виконує компанія «M&M Україна» (головний офіс у м. Київ, підрозділ у м. Бориспіль та м. Одеса) за всіма перспективними та затребуваними світовими напрямками. «M&M Україна» здійснює якісні та безпечні вантажоперевезення з Китаю до України, з України до Китаю, Європи та США.
Підготовлено за матеріалами http://www.icontainers.com/ та даними з відкритих джерел.